week X-25: hoe ik de marathon ga lopen?

Nadat ze mijn barefoot running verhaal heeft aangehoord, vraagt ze me hoe ik die marathon denk te gaan lopen. Met nog iets van 25 weken te gaan voor de start van de marathon begint de tijd toch wel te dringen. Als ik er al aan denk schiet ik in de stress. Dat was net niet de bedoeling. Ik zal letterlijk opnieuw moeten leren lopen.

Vorige week lag ik nog op de pijnbank bij de fysio. Mijn hemel, hoe krijgt ze dat toch voor elkaar, om mij vrijwillig deze kwelling te ondergaan en er nog voor betaald krijgen ook. Op de een of andere manier weet ze net die pijnlijke plekken te lokaliseren, deze keer in mijn kuit. Zoals altijd dreig ik haar aan te klagen wegens buiten proportioneel fysiek geweld. Ze moet erom lachen en gaat vol overgave door naar mijn andere kuit. Nadat ze mijn barefoot running verhaal heeft aangehoord, vraagt ze me hoe ik die marathon denk te gaan lopen. Op mijn oude vertrouwde manier en dito schoenen of op de meer natuurlijke wijze. Daar had ik natuurlijk nog niet aan gedacht. Met nog iets van 25 weken te gaan, toch niet geheel onbelangrijk…

Barefoot style of conventioneel

Op het barefoot evenement in Hilversum heb ik van die barefoot hardloopschoenen gekocht. Superlicht, geen greintje demping en alle bewegingsvrijheid voor je voet. Eigenlijk loop je op blote voeten en geven die schoenen enkel bescherming tegen de ondergrond. En ja, ze zijn erg lelijk, maar lopen geweldig, je zou ze zelf eens moeten proberen.

Omdat de schoenen geen demping geven, is het gewoon niet mogelijk om op de conventionele manier te rennen. Met conventioneel bedoel ik het landen op de hiel. Dat is immers alleen mogelijk als er voldoende demping onder de voet is aangebracht. Probeer maar eens te rennen op blote voeten, je zult merken dat je na een paar passen anders gaat lopen. Met deze schoenen moet ik dus wel anders lopen dan ik gewend ben.

Opnieuw leren lopen

Nu gaat het lopen op die barefoot schoenen bijna vanzelf. Je zet van nature je voeten anders neer. Alleen ben ik nog geneigd om voorover gebogen te lopen, want dat hoort typisch bij de conventionele loopwijze. Zoals ik al eerder schreef, moet ik opnieuw leren lopen. Ik zal binnenkort eens iets schrijven over die nieuwe manier van lopen en de verschillen met conventioneel. Als je echter googled vind je ook een hoop informatie, dit filmpje bijvoorbeeld. Ik blijf het echter fascinerend vinden dat ik na al die jaren lopen dit opnieuw moet leren…

Omdat er nu  geen demping in de schoen zit, zal mijn lichaam die demping zelf moeten verzorgen. De menselijke voet schijnt dit prima te kunnen, als ze maar niet zo waren vertroeteld in die schoenen waardoor ze hun eigenlijke functie zijn vergeten. Kijk, spieren die je niet gebruikt, ontwikkelen zich ook niet. Je voet zit boordevol botjes en spieren. Al die spieren zijn verslapt omdat ze niet gebruikt hoefden te worden omdat de schoen de functie overnam. Hierdoor zijn we afhankelijk van schoenen geworden. Zonder de ‘veilige’ demping in schoenen is hardlopen zonder oefening niet aan te bevelen.

Tja, om een lang verhaal kort te maken. Ik moet mijn voeten laten wennen aan het lopen zonder demping. Concreet betekent dat:

  • met een schema van een paar weken,
  • elke dag hardlopen, te beginnen met een interval van een minuut rennen en een minuut wandelen;
  • oefening om de voetspieren weer sterk te maken en
  • vaker op blote voeten lopen (sorry MiX vrienden….)

Ik begin dus werkelijk met een paar honderd meter lopen. In de achttiende week voor de marathon moet ik 13 kilometer kunnen rennen, anders klopt het volgende schema niet. Het gaat erom spannen….