week X-23: kleine passen naar de marathon

Terwijl ik werk aan een blog over hoe inspiratie via uitdaging leidt naar afleiding van je doel, werk ik toch nog gestaag naar mijn marathon doel. Het zijn kleine stapjes, letterlijk, maar iedere stap brengt me dichter bij het doel.

Voortgang

Met nog 23 weken te gaan tot de marathon is het me deze week gelukt om iedere dag te lopen.

Hieronder zie je een tabel van mijn voortgang. Uiteindelijk zal er over 23 weken een balkje net iets meer dan 42 aangeven. Om precies te zijn 42,195 km.

week 19

Het loopje op zondag was op mijn knalgele Newtons met enige demping. Iedere zondag loop ik een stukje met Petra. Samen loopt toch prettiger dan alleen. Maar uiteindelijk loop je een marathon toch helemaal in je eentje, dus ik kan er maar beter aan wennen 🙂

De overige dagen loop ik op mijn fivefingers, waarover ik vorige week schreef. ’s Morgens om 7 uur, voor het ontbijt en op niets meer dan een paar slokken water, draaf ik door de buurt. Ik volg daarbij een strikt schema van Ruth. Ik hoop dat de stijgende lijn zichtbaar is.

Vandaag, zaterdag, heb ik in de sportschool op de lopende band op blote voeten gelopen. Dat ging heerlijk! Drie kilometer was wellicht iets te veel van het goede, want ik voel nu een blaar onder mijn voetzool. Net iets te enthousiast… Hopelijk blijft het bij een bijna blaar, de komende dagen maar even een stukje tape plakken.

Kleine pasjes

Met letterlijk kleine passen kruip ik zo richting de doelstelling voor de marathon. Een van de eigenschappen van het natural running is namelijk de kleinere pas. Loopt een conventionele hardloper met iets van 160 passen per minuut, de barefooter heeft er 180. Op z’n minst en altijd.

Hieronder zie je een plaatje van mijn loopje van afgelopen vrijdag. Een interval van 4x 4 minuten hardlopen en 1 minuut wandelen.

stappen per minuut

Schema

Ik zit nu op ongeveer 4 kilometer op de fivefingers. Dat betekent dat er nog een lange weg te gaan is.

Eindelijk ga ik vanaf 18 weken voor de marathon over op een ander schema. Dat heeft de 10 kilometer als uitgangspunt. Nu heb ik even zitten narekenen, maar dat houdt concreet in dat ik nog 3 weken heb om van 4 op te bouwen naar 10 kilometer. Ik hou er rekening mee dat ik de marathon niet op de fivefingers ga lopen. Erg jammer, maar ik wil geen blessures oplopen omdat ik onvoldoende mijn voetspieren heb kunnen trainen.

Ik denk aan het volgende schema voor de komende weken:

  • Week X-22: Volgens het schema van Ruth ga ik opbouwen naar 20 minuten ononderbroken.
  • Week X-21: Opbouwen naar 30 minuten
  • Week X-20: Opbouwen naar 40 minuten
  • Week X-19: Opbouwen naar 50 minuten
  • In week X-18 wil ik aan een 10k loop deelnemen. De tijd die ik daarbij kan halen is uitgangspunt voor mijn marathon trainingsschema.

Ik heb me inmiddels laten verleiden tot een uitspraak over de gewenste tijd die ik wil halen voor de marathon. Vooralsnog ben ik blij als ik ‘m kan uitlopen!