week X-18: nog 18 weken voor plan B

Nog 18 weken te gaan tot de marathon van Amsterdam. Mijn eerste marathon. Dacht ik het allemaal zo goed doordacht te hebben. Helaas. Is er nog tijd voor plan B?

Achillespees blijkt de achilleshiel

Zoals je weet heb ik al een aantal weken last van mijn achillespees. Na iedere training ruikt het hele huis naar Midalgan. In de hoop dat me dat zou helpen, bleef ik geloven dat ik met een voorzichtige opbouw mijn 18 weken schema zou halen om zo op tijd klaar te zijn voor de marathon op 18 oktober.

Ik realiseer me nu echter dat het niet de goede aanpak was. Iedere training een smeersel op mijn pezen, paracetamol moeten slikken en tot 2 dagen na een trainingsrondje niet normaal kunnen lopen is niet het beeld dat ik voor ogen had. Fysiotherapie heeft zeker geholpen, maar niet het probleem weggenomen. Telkens keerden de problemen terug.

Als hardloper heb ik voldoende mensen ontmoet die te lang zijn blijven doorlopen met klachten. Met het risico dat het herstel steeds langer zal gaan duren. Of dat er zelfs blijvend letsel kan resteren. Geen weldenkend mens zal zichzelf dat aandoen, toch? Ik moet die marathon heroverwegen of verdomd snel op zoek gaan de oorzaak van de problemen. Is mijn achillespees de spreekwoordelijke achilleshiel?

De oorzaak

Te lang dacht ik het allemaal zelf wel te kunnen. Maar het was maar half, realiseer ik me nu. Even een workshop van een uur bij Ruth en ik was de barefootrunner. Een 18 weken schema van Marga zou me tot een marathon atleet maken. Wat is de oorzaak van mijn problemen? Zijn het de schoenen, conditie, techniek of neem ik gewoon te veel hooi op mijn vork?

Ik moest de oorzaak kennen. Het heeft me uiteindelijk bij Yvonne Bontekoning van De Lopende Zaak gebracht. Yvonne is podoloog en gespecialiseerd in hardlopen én Barefoot running. Zij zal niet snel de oplossing zoeken bij nog meer inlegzolen of speciale schoenen.

Ik onderga gewillig een grondige analyse. Met mijn rug en benen vol stipjes, streepjes en kruisjes gemarkeerd en loop ik een paar kilometer op een lopende band. De camera beelden, voor, achter en opzij, geven een mooi beeld en maken de conclusie helder. In niet meer dan een broekje op de lopende band met een camera op je lijf gericht. Ai, heb ik toch niet het atletisch figuur waarop ik had gehoopt. Mijn loopbeweging is niet goed; vanaf nu een feit.

Dat heeft geen lichamelijke afwijking als oorzaak, maar louter aangeleerd gedrag. Mijn heup kantelt te veel tijdens het lopen en ik draai mijn voeten naar buiten.  Dat laatste is versterkt door jaren te lopen op de schoenen met inlegzooltjes. Ooit aangemeten door een ‘expert’ in een schoenenwinkel…. We zullen ooit die schoenverkopers vergelijken met de tussenpersonen die woekerpolissen hebben geadviseerd.

Om van de klachten af te komen moet ik echt, nog meer dan ik had verwacht, mijn aangeleerd looppatroon aanpassen. Ik moet echt opnieuw leren lopen.

Aangepast schema

Yvonne stelt me voor de keus:

  • de marathon niet lopen. Er komen nog marathons genoeg.
  • de marathon lopen met het gevolg dat de achillespees klachten blijven.
  • Hardwerken en het looppatroon aanpassen.

Ik kies voor het laatste. Mijn 18 weken schema ga ik beginnen met 2 weken korte inval training en elke dag oefeningen doen om mijn houding te versterken.

achillespees en tapeYvonne tapet mijn achillespees om het herstel te bevorderen. Ze gebruikt de gele tape. Die past goed bij de Newton schoenen, want de Vibrams  – waar ik zo trots over vertelde – gaan voorlopig de kast in… Ik zal de marathon en de hele training op de Newton Fate doen. Dat is dan wel weer jammer, maar wel verstandig.

Mijn schema voor de komende 2 weken:

  • maandag, woensdag en zaterdag: 10 x 2 minuten hardlopen, tussendoor wandelen
  • dinsdag, donderdag, vrijdag en zondag: een uur werken aan de houding en rompstabiliteit